‘Ik zet de basisprincipes van DIG IT UP voort’

Simone da Silva is sinds 1 februari de directeur van DIG IT UP. Haar missie blijft uitgaan van de principes die de galerie al zo lang koestert: het opsporen en vastleggen van Rotterdams erfgoed dat anders verloren zou kunnen gaan. 

 

 

Simone haar kennismaking met DIG IT UP vond enkele jaren geleden plaats. “Ik werkte als hoofdredacteur bij Westkruiskade TV en werd voorgesteld aan Evan van der Most. Evan werkte met DIG IT UP aan een nieuw project, in samenwerking met de toenmalige Alliantie Westkruiskade. Dat project leidde uiteindelijk tot vijf filmpjes onder de titel ‘Het geluid van Rotterdam’, die werden uitgezonden door Open Rotterdam. Ik werd door Evan ingehuurd om de talkshows bij dat project te coördineren.” 

‘Ik heb veel geleerd’ 

Simone werd vervolgens ook bij latere projecten van DIG IT UP betrokken, zoals ‘Vijftig jaar metro’ (2018) en ‘TRAPAUTO’ (2019). “Ik deed vooral audiovisuele producties, zoals een documentaire maken over Piet ‘Kodak’ van den Berg voor de expositie TRAPAUTO. Vervolgens vroeg Evan me om een nieuwe website voor DIG IT UP te maken. Dat heb ik samen met Kenza Hamdi en onder begeleiding van Robert Kuunders uitgevoerd. Ik deed heel veel audiovisuele klussen in die tijd. Op een keer zei Evan plotseling dat ik zijn gedroomde opvolger zou zijn. Dat was het begin van een nieuwe periode. Ik had nog nooit in een kantooromgeving gewerkt en leerde bij DIG IT UP heel veel over cultureel ondernemen, projectplannen maken en een team medewerkers aansturen. Ik ben echt heel dankbaar voor wat ik de afgelopen anderhalf jaar heb geleerd.” 

‘Ik wil investeren in vrijwilligers’ 

Een van de dingen die centraal staan bij de bedrijfsvoering van DIG IT UP is de invoering van Omeka, een systeem waarmee erfgoed digitaal kan worden vastgelegd. “Het is een open source systeem waarmee beeldmateriaal duurzaam kan worden vastgelegd en waar eigenlijk iedereen mee kan leren werken. Ik wil dan ook investeren in de vrijwilligers en hen bijvoorbeeld cursussen aanbieden waarddor ze met dit systeem kunnen werken. Ik ben er echt heel dankbaar voor dat mensen zich verbonden voelen met de doelstelling van DIG IT UP en hetzelfde doel nastreven. Ze doen dat met dezelfde energie als DIG IT UP.” 

Nieuw tijdperk, zelfde principes 

Eind januari 2020 nam Evan van der Most definitief afscheid als zakelijk leider en was voor Simone de tijd gekomen om de organisatie te gaan leiden. Een nieuw tijdperk is aangebroken, maar niemand hoeft te twijfelen over de boodschap die DIG IT UP blijft uitdragen. 

“Ik ga door met de basisprincipes van DIG IT UP”, zegt Simone vastberaden. “Crowdsourcing en het vinden van goede curators bij elk onderwerp voor een expositie moeten gewoon worden doorgezet. Omdat ik van een jongere generatie ben dan Evan, kan ik nieuwe samenwerkingsverbanden vinden en nog meer een brug slaan tussen de Rotterdammers van vroeger en de Rotterdammers van nu.” 

“We leven in een unieke tijd. Door de opkomst van de fotografie in de jaren vijftig en zestig is er heel veel beeldmateriaal over allerlei onderwerpen. Als we dat materiaal nu niet naar de digitale wereld brengen, verdwijnt het en is het voor altijd weg. Dat blijft de missie van DIG IT UP: zoveel mogelijk beeldmateriaal en de verhalen erbij vastleggen en digitaal ontsluiten.”