De Austin J40 trapauto
Autofabrikant Austin begon in 1946 met een project om trapauto’s te laten bouwen. Het eerste prototype, de Joy 1, was gebaseerd op de Austin 8 road car uit 1940. De productie van trapauto’s kwam echter pas goed op gang met de Junior 40 (J40), gemodelleerd naar de Austin A40 die vanaf september 1948 in Longbridge (Nieuw-Zeeland) werd vervaardigd. Vanaf juli 1949 werd de J40 geproduceerd in een fabriekje in het Engelse Bargoed in Wales. Er werd restmateriaal gebruikt van de Austin fabriek in Longbridge en de auto’s werden echt gespoten. Het personeel bestond uit oud-mijnwerkers, die door een longziekte niet langer in de mijnen konden werken. De J40 fabriek verschafte hen nieuwe werkgelegenheid en bood bovendien toekomstige managers van de Austin Motor Company een trainingslocatie om met personeel te leren omgaan.
De documentaire ‘They Work Again’ (8.00) laat zien hoe deze re-integratie plaatsvond en er wereldwijd tot 1971 ruim 32.000 exemplaren werden verkocht. In Nederland werd de Austin J40 geïmporteerd door de firma Stokvis. Onderdelen zijn tot op heden nog steeds te bestellen in Engeland. Sinds 1983 bestaat de Austin J40 Pedal Car Club, die op het circuit van Goodwood jaarlijks officiële kinderrally’s met de wagentjes organiseert.
Eind jaren 40 ben ik op steenworp afstand geboren in de Florakliniek aan het Florapark. In de jaren 50/60 woonde familie in Heemstede en op het Lorenzplein, waar wij regelmatig kwamen.
Op weg naar Heemstede zijn wij regelmatig langs deze lokatie gereden.
Ik heb herinneringen aan een rode trapauto aan de rand van het Frederikpark Haarlem, ongeveer thv. Dreef 26. In de jaren ’50 in het weekend ben ik daar gefotografeerd
Wie weet welke fotograaf dat was?
Op Google alleen Diergaarde Blijdorp verhalen en foto’s voorbij zijn komen van Humberto Randolfi.
Groet Hans A.
I have 4 J 40 cars and a pathfinder